Ultimativ guide til at starte en webshop

Indholdsfortegnelse


Hvorfor denne guide?

Vi har arbejdet med ehandel siden 2012 og har tilsammen over 35 års erfaring. Vi har set, hvordan ehandlen har udviklet sig i Danmark. Desværre har vi også set, at rigtig mange der starter deres første onlinebutik, har den ting tilfælles, at begår de samme fejl.

Denne guide skulle gerne hjælpe dig med at undgå de fejl, så du kan komme godt fra start, med en webshop der ser ud, og virker, som en professionel hjemmeside – og samtidig følger alle regler og den danske lovgivning.

Så lad os komme i gang og finde ud af hvordan du starter en webshop på den smarteste og nemmeste måde.

Hvem er denne guide til?

Denne guide er til dig, som skal i gang med en webshop, eller der ønsker at opgradere sin nuværende webshop – og som ønsker den bedst mulige løsning, til den mest fornuftige pris.

Hvilken webshop-platform skal jeg bruge? Det er et svært spørgsmål at give et endeligt svar på. Du løber hurtigt ind i en problematik, der hedder, at ingen konsulenter er ”objektive”. Alle, der tidligere har bygget en webshop, har en række erfaringer, som alt afhængig af deres visioner, ekspertise og valg af platform, har været enten positive eller negative.

Vi kan kan af samme årsag heller ikke være objektive. Vi vil dog gøre vores ypperste for, at give dig en sandfærdig vurdering af, hvad din webshop bør indeholde – og til sidst komme med nogle anbefalinger til et par webshopløsninger.

Rigtig god fornøjelse med denne komplette guide til at starte en webshop.

Husk en god kravspecifikation

Skal du have udviklet en ny webshop af en webdesigner, kan det være en stor mundfuld, at skulle lave en kravspecifikation. For det bliver hurtigt teknisk – men ikke desto mindre er den vigtig.

Det er dit værn overfor den webdesigner, du vælger, at han ikke bare laver noget ”standard”, som ikke matcher dine forventninger. Sætter du ikke nogle krav, får du standardløsningen.

Vi hører ofte folks dårlige erfaringer med webbureauer. Når vi spørger ind til sagen, er den primære årsag, at forventningerne ikke har været afstemt – noget du kan sikre dig via en kravspecifikation.

Længere nede (under “30 punkter til en kravspecifikation”) uddyber vi, hvilke punkter du bør have med i en færdig kravspecifikation.

Vær opmærksom på ekstra udvikling

Med en kravspecifikation kan du sikre dig, at din nye webshop lever det til forventningerne og de funktioner du har efterspurgt. Uden, kan du med stor sandsynlighed risikere, at webshoppen mangler en ønsket funktion, og så skal det udvikles – måske til en høj merpris. Så også her skal du sikre dig en klar forventningsafstemning.

30 punkter i en kravspecifikation

Denne liste indeholder ikke de ultimative krav til en webshop platform. Men derimod overvejelser, som du bør tænke på at have med i din kravspecifikation. Den består af en række ”need to have” og ”nice to have”. Hvad der er ”need” og hvad der er ”nice”, er helt op til dit koncept og din forretning.

Funktioner

  1. Produktegenskaber
    Sælger du tøj, vil du gerne kunne have en produktegenskab som ”S, M, L, XL” at vælge imellem. Måske skal den også være ”hvid, sort, grå eller blå”. Man skal dog være opmærksom på, at jo flere produktegenskaber du putter på, jo mere kompliceret bliver shop platformen at udvikle.
  2. Kategori beskrivelser
    Du skal kunne indsætte tekst på dine kategoribeskrivelser. Den tekst er med til at sørge for dine gode placeringer i Google. Det er ikke nok kun at have en overskrift og så liste alle produkterne. Det kan godt være, at mange ikke læser teksten – men det gør Google altså.
  3. Tilbudsvarer
    Din shop skal kunne håndtere, at priserne sættes ned på produkter. Det virker elementært, men der er eksempler på løsninger, hvor det ikke er muligt.
  4. Badge til tilbud og nyheder
    Det er en god ide at kunne fremhæve dine tilbudsvarer eller nyheder. Det kan typisk gøres med en lille stump grafik, der lægges på produktbilledet fx på kategorierne eller produktsiderne. Dette skal kunne indstilles fra administrationen. Gerne automatisk, hvis fx produktet er sat ned i pris.
  5. Relaterede / Andre købte også
    Du vil gerne kunne vise andre produkter, når du er inde på et produkt. Det er ikke altid, at kunden er tilfreds, med det de kigger på – sørg for at det er muligt at præsentere dem for alternativer. Om du kalder det ”relaterede” eller ”andre købte også” er noget du bør overveje at splitteste.
  6. Ehandelssporing (Google Analytics)
    Alle webshops bør have dette med. 
  7. Indsætte kode på kvitteringssiden
    Du har behov for at kunne indsætte en stump kode på din kvitteringsside (den side folk ender på, når de har købt i din webshop). Det kan være kode til fx Adwords konverteringssporing, Facebook konverteringssporing m.m. Kan du ikke indsætte det, så bliver optimering af rigtig mange online marketingkanaler lukket land for din webshop.
  8. Rabatkuponer
    Rabatkuponer fungerer! Du skal have mulighed for at lave en rabatkode og gerne på avancerede måder. Fx tidsbestemte, kun for bestemte kategorier og lignende. En enkel 10%-rabatkode kan bringe dig langt, så det er et absolut minimum af funktionalitet.
  9. Masseredigering af data
    Har du hundredevis af produkter, og kommer du pludselig i tanke om, at alle skal sættes 20% ned, eller alle skal i en ”nyheder” kategori, så er det meget rart at have en mulighed for ”masseredigering” af produkter.
  10. Caching
    Du kan optimere hastigheden på din webshop, hvis du sørger for at ”cache” dine sider. Det gør at dynamiske funktioner ikke skal indlæses hver gang, men kun statisk data. Det er hurtigere for serveren, og giver dine besøgende en bedre brugeroplevelse.
  11. XML feed af produkter
    En række affiliate samarbejdspartnere som fx Pricerunner har brug for et XML feed fra dig, hvis du skal listes på deres hjemmeside. Mange danske shopplatforme har allerede lister klar til Kelkoo, Pricerunner, Edbpriser etc. 
  12. XML sitemap til alle former
    Et XML sitemap er noget, du kan indsende til Google Webmaster Tools og dermed fortælle Google, hvilke sider du har i din webshop. Det er også mulig at indsende et XML sitemap over billeder og videoer.
  13. Søgemaskinevenlig
    Det er langt fra alle, der ved, hvad det “søgemaskinevenlig”, eller “SEO”, omfatter. Et par ting, der skal være obligatoriske i en god søgemaskinevenlig webshop, er muligheden for at indstille ”title tags”, ”meta description”, ”noindex”, ”rel=”canonical”, alt tags m.m.
  14. Redigering af tekster (WYSIWIG editor)
    Kan du redigere tekst på en måde, så tekstens formatering er synlig undervejs ligesom med almindelig tekstbehandling? Det er en stor hjælp, når der skal skrives produkttekster eller landingssider.
  15. Redigering af design (Page Builder)
    Kan du redigere designet af din webshop og lave ændringer såfremt der skal tilføjes kampagne-bannere, eller rykkes om på elementerne e.lign? Hvis du vil have 100% kontrol over din webshop og selv være i stand til at ændre på webshoppens design og layout, uden kendskab til kodning, er dette et “must”.
  16. Brugerhåndtering
    Hvordan styrer systemet, hvem der har ret til at gøre hvad i webshoppens styresystem? Er det muligt at skjule unødvendige funktioner for visse grupper af brugere for at gøre systemet mere brugervenligt?
  17. Nem videreudvikling
    En platform bør være skalerbar, så den kan udvides i takt med at forretningen vokser. 
  18. Publicere indhold
    En meget basal funktion, men det skal være muligt selv at udgive sit indhold, så du ikke skal forbi en webdesigner hver gang. Noget der kommer til at skabe en flaskehals og er omkostningsfuldt. Det er ofte det, der ligger bag ordet CMS.
  19. Revisionsstyring
    Kan du have flere forskellige versioner af den samme side? Er det let at rulle tilbage til en tidligere version? (Dette er noget meget få shop platforme har).
  20. Uploade filer
    Du får brug for at uploade filer til dit website. Det kan være pdf filer, billede filer eller lignende. Det bør være muligt uden at skulle involvere FTP.
  21. Søge i indholdet (internt i administrationen)
    Når du får mange sider på din hjemmeside, kan det blive uoverskueligt at finde sider og rette dem. Derfor er en intern søgemaskine relevant.
  22. Søge i indholdet (søgefunktion på hjemmesiden)
    Er der en velfungerende søgemaskine integreret i shop platformen, eller skal du købe en ekstern søgemaskine? Ofte er indbyggede søgemaskiner ikke fantastiske. Undersøg om den valgte platform har en velfungerende søgefunktion. Gode søgefunktioner i en webshop er meget vigtige, da den bruges af mange besøgende.
  23. Forhåndsvisning af dit indhold
    Det er rigtig rart at kunne se, hvordan indhold tager sig ud på hjemmesiden, INDEN det publiceres. Derfor er en forhåndsvisnings-funktion en god ide.
  24. Pæne webadresser
    Kan du anvende pæne websadresser som minside.dk/artikler i stedet for minside.dk/default.aspx?item=34343? Det er vigtigt – både for brugervenligheden og søgbarheden på Google.
  25. Styre hvornår indhold kommer på
    I nogle tilfælde er det rart at kunne sætte en udgivelsesdato til et senere tidspunkt.
  26. Tilpasning af indholdstyper
    Er det nemt at tilpasse de forskellige typer af indhold på sitet? Eksempelvis hvis der skal tilføjes en ekstra type metadata til bestemte typer sider? Kunne være mere produktinfo som materiale, højde, etc.
  27. Billeder og video
    Kan du indsætte billeder og video som en del af skriveprocessen, eller skal du lukke det ned, som du arbejder med og gå over i et særligt mediebibliotek? Er der indbygget online billedredigering til fx at beskære et billede eller ændre størrelsen?
  28. Performance
    Er shoppen hurtig? Nogle shop platforme baserer sig på simpel og hurtig teknologi, mens andre har en mere kompleks opbygning, som kan føre til lange responstider. Din shop skal være lynhurtig, det er blevet en uhyre vigtig parameter. Folk forventer, at din webshop svarer med det samme.
  29. Mobilunderstøttelse
    Giver shoppen mulighed for at tilpasse sidernes layout til mobile enheder? I sin mest simple form kræver det, at der oprettes et mobilt stylesheet. Vi anbefaler ”responsive layout”. Det gør, at du ikke behøver oprette dit indhold flere steder, men designet tilpasser sig.
  30. Sprogversionering
    Kan shoppen arbejde med flere forskellige sprogversioner af den samme side? Kun relevant hvis du er international.
Anbefalet til dig:  5 grunde til hvorfor vi bruger WordPress

Anbefaling til webshop platforme

Hvis du er kommet igennem alle 30 punkter, så får du hermed et stort skulderklap! Som nævnt bliver det hurtigt teknisk.

Platformen du vælger, har enorm betydning for funktionalitet og brugeroplevelse, såvel som fremtidige muligheder og udvikling. Der findes flere platforme, hvoraf nogle af de meste kendte er WordPress, Joomla, Umbraco, Shoporama og Shopify. Herunder ser du en liste af webshop platforme, som vi anbefaler.

WooCommerce (WordPress CMS)

Langt over størstedelen af alle hjemmesider i verden er bygget i WordPress. Og af god grund. WordPress har mange år på bagen og har verdens største community inden for CMS’er. Det har med tiden udviklet sig til et super-CMS, der er fleksibelt på flere niveauer – herunder som udvidelse til webshop.

Det er sikkert, hurtigt, nemt at videreudvikle på og skalerbart – og af disse grunde er WordPress (og webshopudvidelsen WooCommerce) vores foretrukne valg. Vil man hurtigt igang med en WooCommerce webshop, kan man få en færdig webshopløsning opsat og klar til brug for ca. 5.000 kroner.

Med WooCommerce får du en komplet webshop med alle de funktionaliteter, du ville forvente og mere til. Er der nogle funktionaliteter, du ønsker, som ikke er inkluderet, er de fleste forholdvis lette at tilføje for en webudvikler. Der er en god grund til, at flere millioner webshops er bygget i WooCommerce.

Shoporama

Shoporama har udviklet et system, som tilgodeser de ting, du som shopejer har behov for. Shoporama er et rigtig godt udgangspunkt, hvis du er en lille eller mellemstor shop. Der er dog ofte tale om længere udviklingstider ift. mere populære CMS’er som WordPress, Umbraco og Magento, hvis du ønsker at tilføje flere funktionaliteter.

Af samme årsag er en Shoporama webshop også dyrere at få udviklet. Her kan du ofte komme i gang for omkring 20.000 kroner og opefter.

Vendr (Umbraco)

Hos Inovium er vi begejstrede for Umbraco og den frihed og fleksibilitet, som Umbraco giver. Derfor er det også vigtigt for os, er der findes gode shopløsninger, som kan kobles på Umbraco.

Vendr er meget skalerbart og kan anvendes ved små og store løsninger. Der er dog mere kodning involveret ved udvikling i forhold til fx WordPress/WooCommerce. Prisen er derfor som regel også højere, hvor mulighederne for funktionalitet og videreudvikling stort set er de samme på kort- og langt sigt.

“Klar til brug” løsning

I stedet for at hyre en webdesigner, kan man også vælger en færdig webshop, hvor man udelukkende skal skifte logo, farver og ligende, samt indsætte sin egne produkter, produktkategorier m.m. Her får man en færdig løsning som mere eller mindre er klar til at slå dørene op og tage imod betalende kunder, når du trykker på “start knappen”.

Der er dog visse løsninger, hvor du ikke selv ejer rettighederne til din egen webshop eller hvor du skal betale høje, månedlige tillægspriser for nye funktionaliteter, som fx flere sprog, mulighed for at vise priser i foreskellige valutaer m.m.

Det er dog ikke alle udbydere der bruger denne betalingsmodel. Og på trods af, at det er en færdig løsning, og ikke en skræddersyet platform, så kan du få rigtig meget for pengene og få en webshop, der snildt kan konkurrere med dine største konkurrenter – uden at du skal betale dyre domme.

Se et eksempel på færdige webshopløsninger.

Konklusionen på valg af webshop system

Skal du have en webdesigner eller et bureau til at bygge (eller renovere) din webshop, er det vigtigt, at du tager kravspecifikationen seriøst. Den er et vigtigt redskab til at opnå et godt samarbejde og en foranstaltning for at du får leveret den webshop, du ønskede dig fra start.

Vælger du en færdig webshopløsning, bør du have mulighed for at kunne afprøve en demo og herefter tjekke punkterne på din kravspecifikation af.

Når det komme til valg af webshopsystem, eller webshop platform, falder vores valg på:

  • WordPress/WooCommerce, da det er nemt at udvikle på, er stabilt og har et kæmpe community bag sig.
  • Eller en færdig løsning, hvis du ønsker at komme igang hurtigt, hvis du har et lavt budget eller hvis du ønsker at teste en ide af, men samtidig ønsker et professionelt setup.

Design af webshop

Designet af din webshop bærer præg af rigtig mange aspekter. Det skal sørge for en god brugeroplevelse, skabe tillid og præsentere dine produkter på en visuel pæn måde.

Dette er et område, hvor du ikke må tage let på tingene. Du skal ikke bare nøjes, når du skal vælge et design i den shop platform, du har valgt. Du skal sikre dig, at det er en dygtig webdesigner, der designer webshoppen – eller at du vælger en færdig løsning, hvor designet visuelt matcher dine ønsker.

Lav ikke den fejl, at du vælger et grafisk bureau, som aldrig har designet til webshops før. Der er stor forskel på at designe en webshop, en hjemmeside og en brochure. Det kan have en dramatisk effekt på din shop, at du får et godt design.

Det er svært at definere, hvad der udgør et godt webshop design på grund af flere faktorer, som fx målgruppe, type af produkt osv., men der er en række elementer, som der bør fokuseres på. Dem kan du læse om her:

Logo

Det er vigtigt at have et unikt og fængende logo. Det kommer til at optræde på webshoppen, sociale medier, i pressemeddelelser, på affiliate sider, i dine emails, på din bil, dit brevpapir, dine visitkort og sikkert også andre steder. Derfor skal det optræde professionelt.

Det kan godt betale sig at ofre lidt ekstra penge på at skaffe en skarp AD’er, som kan give dig en række forslag. Det skal understøtte det signal, du gerne vil sende til omverdenen. Hos Inovium har vi nogle skarpe logodesignere, som kan hjælpe i processen.

Professionelt grafisk udtryk

Der ligger meget arbejde i at vælge de rigtige farver til at spille sammen. Dygtige grafikere sætter ikke farver sammen tilfældigt – de er nøje valgt ud fra års erfaring med farver og arbejde med målgrupper.
Forskellige farver rammer forskellige målgrupper, så det kan faktisk være lidt af en videnskab. 

Skrifttyper kan også have meget at sige, og vælger du de rigtige skrifttyper (fonte), så kan du næsten undvære farver, når det kommer til en webshop. Tænk over at bruge en læsevenlig skrifttype (og skriftstørrelse) – ellers risikerer du at genere dine kunder, mere end godt er.

Anbefalet til dig:  Pris på WordPress hjemmeside - sandheden bag hjemmesider

Produktbilleder

Professionelle produktbilleder, og antallet af billeder per produkt, betyder rigtig meget for din webshop. Du har ikke en fysisk butik, hvor folk kan føle, røre, lugte og se på varen. Det er primært, dine produktbilleder, som skal sælge varen (efterfulgt af produktbeskrivelsen). Du kan skrive nok så meget tekst, men har du dårlige billeder, så får du ikke solgt noget som helst.

De fleste af dine leverandører har sikkert professionelle billeder, og det er langt hen ad vejen fint nok. I nogle brancher er du dog ikke nær så heldig, og der skal du selv tage billederne. Tag din forretning seriøst og få fat i noget ordentligt udstyr. Tag fat i en fotograf og få ham til at anbefale noget udstyr. Forvent at du skal bruge 8–10.000 kroner på et godt digitalt spejlrefleks kamera, lys, stativ og baggrund, med mindre du køber det brugt, hvor du kan være heldig at få det hele for det halve.

Prøv at tage så mange billeder som muligt i vidt forskellige situationer. Sælger du tøj, så få taget billeder på modeller. Få taget gode nærbilleder af dine produkter, så det er muligt at se overflader og detaljer. Jo mere du kan vise jo bedre.

Produktdetaljer

Folk forventer et minimum af detaljer, om det du sælger. Derfor skal du som minimum have følgende med på samtlige produktsider: Navn på produktet, mærket produktet kommer fra, prisen, fragtprisen, leveringstid og lagerstatus.

Navigationen

Det er endnu et vigtigt element i din webshop, som du kan optimere på i forhold til brugervenlighed. Navigationen skal være intuitiv, overskuelig og ligetil. Du bør bruge ekstra meget tid på at tænke over en struktur i din navigation.

Endnu vigtigere er, at du navngiver dine menupunkter korrekt. Der er to faktorer, du skal tænke ind. Letforståeligt og søgemaskineoptimering.

Indkøbskurv i top

Det er blevet en standard, at indkøbskurven kan findes oppe i højre hjørne. Gør den gerne til en kontrast eller på anden måde noget, som skiller sig ud. Dine besøgende skal have meget nemt ved at komme til den, når først varen er lagt i kurven.

Tydelig “læg i kurv” knap

Det er vigtigt, at du laver en tydelig ”læg i kurv” knap. Sørg for en høj kontrast mellem baggrund og knappens farve og placer den centralt. Hvad du skriver på knappen, så længe du holder dig til standarder som ”læg i kurv”, ”tilføj til kurv” eller lignende – betyder ikke så meget.

Praktiske oplysninger

Der er en række oplysninger, der altid vil være nogle kunder, som leder efter. Har du ikke de sider, kan de finde på at smutte et andet sted hen. Det er sider som: Handelsbetingelser (er også et krav fra Nets), tydelige fragtpriser, kontaktside (med email og telefonnummer) og en “Om os” side (nogle folk elsker at læse historien bag).

Der kan sagtens være mange flere og som tidligere nævnt, så ændrer konventionerne sig ret ofte. Du skal derfor hele tiden sørge for, at din hjemmeside spiller op til dem – en hjemmeside er en levende organisme.

Sider der skal designes i din webshop

Vi vil herunder komme med de sider, som kræver særlig opmærksomhed, når der skal designes et webshopdesign.

Forsiden

Det er her din webshop skal præsenteres og hvor de besøgende gennemsnitligt bruger omkring 2 sekunder på at danne sig et overblik og få en ide om, hvad du handler med. Det er som regel den første side, webdesigneren producerer, og den som kommer til at danne rammerne for de næste sider.

En forside er den vigtigste side, du har. Det er den, som bliver vist flest gange af alle dine sider. Sørg for at den hiver de vigtigste elementer frem og giver en overskuelig navigation til alle undersider.

Statiske sider

I mangel af bedre kalder vi dem ”statiske” sider, da det er sider, som sjældent ændrer sig ret meget. Det er sider som handelsbetingelser, faq, om os, kontakt, etc.

De statiske sider kan du style hver for sig, men som regel har siderne det samme design, og så er det bare overskrift og tekst, der skifter.

Kategorisider

En kategoriside lister alle dine produkter fra en bestemt kategori eller ud fra nogle definerede filtre, du har sat op. Denne side er rigtig vigtig at gøre sig umage med, for det er her, folk får et overblik over de produkter, du har. Den er også vigtig ift. din webshops SEO.

Sørg for, at billederne er tydelige, har en overskrift, en pris og en knap til at læse mere om produktet.

Produktsider

Dette er siden, hvor du skal præsentere dit produkt fra produktets allerbedste side. Det er vigtigt, at de besøgende nemt kan finde detaljer om produktet, priser, lagerstatus og en tydelig knap til at tilføje den til kurven.

Husk at du bør have en ”popup effekt” på dine produktbilleder, så du kan vise et endnu mere detaljeret billede.

Husk at få alle ting med i designet fra start. Ved du allerede på forhånd, at du skal have Trustpilot anmeldelser ind på siden om nogle måneder, så få det designet ind nu. Ved du, at der kommer video på et tidspunkt, så tænk det ind i designet nu.

Søgeside

Du skal have en søgemulighed på din webshop, og derfor skal du også præsentere det søgeresultat på en side. De fleste genbruger kategori siden, hvilket langt hen ad vejen også er fint.

Overvej dog at gøre lidt ekstra på søgesiden. Fx at vise hvor mange resultater, der er fundet og på hvilket søgeord. Måske også foreslå andre søgeord, som relaterer sig til søgningen.

Kurven

Kurven er til for at give den besøgende et overblik over alle de produkter, vedkommende har tilføjet til kurven. Det er vigtigt, at den er struktureret og viser alle detaljer, som kunden skal kende til for at tage beslutningen om at gå til betaling.

Mange kunder smider en masse varer i kurven og går derefter ind i kurven for at sortere i det, de skal købe. Derfor er det vigtigt, at du lister alle de produkter, der er tilføjet. Meget gerne tage et lille billede af produktet med.

Husk detaljer som billede, navn, antal, pris, tilbudspris, samlet pris, moms, fragt og rabatter.

Konklusion på design af webshop

Det er vigtigt at have professionelt, brugervenligt og genkendeligt design. Der må ikke være for mange distraheringer eller forstyrrelser. Men derimod et streamlinet, effektivt flow, der fører kunderne hurtigt fra A til B – fra produktvisning til betaling.

Der er flere funktionaliteter og undersider du skal huske at have med og det er vigtigt, at genbruge mange elementer fra andre webshops, såsom en kurv i øverste, højre hjørne eller menuens position. Hvis brugeroplevelsen skal være intuitiv og glidende, er det vigtigt, at designet er genkendeligt. Samtidig kan det være en stor fordel, at skille sig ud.

Vær kreativ og find inspiration hos dine største konkurrenter.

Betaling

Hvordan betalingsprocessen ser ud, afhænger som regel meget af det webshopsystem, du bruger. Det er ofte her, hvor du via konverteringsoptimering kan hente de bedste resultater. 

Der skal skabes en flydende betalingsproces, hvor folk skal føle sig trygge hele vejen igennem. Det kan du gøre ved at vise handelsbetingelser, kontaktmuligheder, Trustpilot logo, emærket logo, dankort logoer, etc. Jo mere trygge den besøgende er, jo højere er sandsynligheden for, at vedkommende køber.

Processen er delt op i nogle trin, du skal gennemføre. Overlevering af leveringsoplysninger, kreditkortoplysninger og en kvitteringsside. Dertil kan så kobles fragtmuligheder, rabatkoder, nyhedsbrev tilmelding, godkendelse af handelsbetingelser, godkendelse af ordreoversigt og lignende.

Nogen vælger at vise det hele på en side, hvilket kaldes en ”one page checkout”. Den skal designes helt rigtigt, for at siden ikke bliver for overvældende for kunden med alt for mange detaljer at forholde sig til på en gang. 

Anbefalet til dig:  Hvordan du registrerer og aktiverer et domæne

Den anden mulighed for check out er at tage kunderne i hånden og lede dem igennem hele processen. Det kan gøres ved, at du hele tiden viser, hvor i processen kunden er – enten med tal, tekst eller grafik.

Hele vejen igennem tjek ud processen, skal du tænke i ”nice to have”, ”need to have”. Skær alt det væk, som du ikke har brug for. Behøver folk at se hele handelsbetingelses-siden i et step – kunne det ikke bare ligge i en popup og så en tjekboks? Kunne rabatkode feltet ikke have været i ”kurven”, og det samme med fragtvalget?

Betalingsproces

Når vi laver konverteringsoptimering på en webshop, så er det ofte i betalingsprocessen, vi begynder. Folk sidder klar med kreditkortet og er klar til at købe. Desværre oplever vi tit, at webshops har sat unødvendige hindringer op.

I en perfekt verden vil du bare have folk til at skrive deres email, adresse og kreditkortoplysninger. Og ikke mere. Desværre er verden bare ikke så simpel, da du måske også har forskellige fragtmuligheder, du tilbyder gratis gaveindpakning, du har rabatkoder og lignende. Alt sammen noget, der mudrer billedet.

Der ligger også nogle helt basale informationer, som du lovmæssigt skal have fra kunden, før købet kan betragtes som gyldigt. Ligeledes, at kunden kan trække det fra i et eventuelt regnskab, hvis det er købt via virksomheden.

– Hvilke informationer er et helt minimum på en faktura
Kundens navn
Kundens adresse
Mere er faktisk ikke et krav

Ud fra den betragtning kan man prøve at designe en betalingsproces, som er helt skrabet og har de elementer, du i princippet kan nøjes med at tage imod. Lad dette være et eksempel på en betalingsproces i den perfekte verden.

Valg af hosting

Hosting er helt essentielt for din webshop. Sammenlign det med motoren i en bus. Passagerene på bussen, eller kunderne, ønsker at blive transporteret så hurtigt og glidende fra A til B som muligt. Men er motoren ikke optimeret til at trække en stor bus fyldt med passagerer, vil det påvirke hastigheden – med chance for at motoren bryder sammen. Er bussen for langsom, vil passagerne langsomt hopper fra og muligvis vælge en anden form for transport næste gang. Men bryder bussen sammen, kommer en stor del af passagerne aldrig tilbage igen.

At besøgendes brugeroplevelse er glidende og stabil, er med andre ord kritisk. Du må ikke vælge de billigeste hostingløsninger, når det kommer til at drive en webshop. Med det sagt, behøver det heller ikke at være dyrt.

Dernæst kommer sikkerhed. Når du har en webshop, der tager imod betalingsoplysninger og kundernes personligeoplysninger, har du med følsomme data at gøre. Derudover betyder et hackerangreb nedetid for din webshop, hvilket betyder mistet omsætning. Er din sikkerhed ikke i top, kan det have store konsekvenser for din virksomhed, dine kunder og dig.

Hastighed

Som busmotoren i analogien ovenover, så er hastigheden et vigtigt punkt, for at opnå en positiv brugeroplevelse for dine besøgende. Er din webshop for lang tid om at indlæse produkter og undersider, mister du med sikkerhed din fortjeneste på lang sigt.

Du bør sikre dig, at du vælger en hostingløsning med en dedikeret IP. Ellers får du en server, der deles med andre hjemmesider, hvilket vil påvirke hastigheden på din webshop, alt efter hvor mange besøgende de andre hjemmesider har.

Du bør også også vælge en løsning, der bruger den seneste version af PHP (marts, 2022; version 8.0) og seneste internetteknologi (IPv6). Dermed vil du have de bedste foranstaltninger for hastighed og sikkerhed på din server.

Til sidst kan du tilknytte en CDN. Med en CDN flyttes alle din webshops store filer (som fx billedefiler) over på en lynhurtigt server, som henter de store filer, når de skal bruges og dermed spare din server for store mængder af ressourcer og øger hastigheden.

Sikkerhed

For at genbruge busanalogien – forestil dig, at nogle af dine kunder får stjålet deres kreditkort i din bus og efterfølgende får deres kreditkort misbrugt. Disse kunder vil med stor sandsynlighed aldrig hoppe på din bus igen og hvad værre er, de vil for altid tale dårligt om din forretning og fraråde andre at købe hos dig. Det kan sågar blive til en shitstorm online, som kan vælte din forretning. Og med god grund. Kunderne har oplevet et tillidsbrud og er blevet røvet.

Alt kan hackes. Men det betyder ikke, at man ikke bør gøre alt, hvad man kan, for at gøre det så umuligt som muligt. Specielt når man har en webshop, der behandler følsomme data.

Konklusion på hosting

Sikkerhed, hastighed og stabilitet. Det er de 3 nøgleord, når det omhandler god webshophosting. Simply har nogle forholdsvis billige og fornuftige servere, hvor du lejer plads på en server, der oftest deles af andre. De har flere løsninger der sagtens kan drive små webshops og deres servere bruger både SSD og kan konfigureres med den seneste version af PHP (marts, 2022; version 8.0).

Du kan også få en dedikeret IP samt en server med den nyeste internetteknologi og lynhurtig serverteknologi, sammen med din egen tilknyttet serverekspert, der står til rådighed og overvåger din webshop hos os. Priserne er dog højere end hos Simply, men til gengæld får du også “motor” udover det sædvanlige.

Konklusion

Godt klaret! Du er nået til guidens sidste kapitel. Har du læst det hele, er du sikkert mættet af nye termer og ideér, så for god ordens skyld, opsummerer vi det hele her.

Skal du vælge en webdesigner eller et webbureau til at lave din webshop, eller “renovere” din nuværende, skal du huske at lave en kravspecifikation. Du kan også vælge en færdig løsning, for at sikre dig, at det vigtigeste er inkluderet og du kan komme hurtigt, sikkert og godt igang. Se færdige løsninger og afprøv demoer her.

Du skal vælge en webshopplatform, som er stabil, nem at udvikle på, skalerbar og som har bevidst sit værd, som en platform for webshops. Som fx Umbraco, Joomla, WordPress, Joomla m.m. Vores valg faldt på WordPress og dets webshopudvidelse WooCommerce. Med WooCommerce er du sikker på, at du får en platform, som lever op til alle standarder som kan udvikles i takt med din virksomhed.

Dit design skal sælge! Dit design skal fange og hjælpe brugeren igennem dit produktkatalog, bestilling og betalingsprocessen. Designet skal også være med til at forstærke dit brand og dit brands genkendelighed. Sidst men ikke mindst, skal det skabe tillid. Webdesign er med andre ord en faktor, du ikke må tage let på. Vælg en designer du mener, der kan løfte din visuelle vision, eller vælg en færdig løsning, og tilpas den som du ønsker efterfølgende.

Betaling er obligatorisk for enhver webshop og af samme årsag, er de fleste mest brugte betalingsgateways idag, nemme at integrere og sikre at bruge. Dette bør derfor være opsæt i din webshop ved levering.

Hosting bør være synonymer for sikkerhed, hastighed og stabilitet. For det er de 3 begreber, du i realiteten betaler for – udover pladsen du bruger. Du må ikke vælge den billigeste løsning og hvis budgettet er til det, bør du i høj grad få en server med en dedikeret IP. Vi har nogle serverløsninger der topper på alle punkter fra sikkerhed til internetteknologi – og fordi du har læst denne artikel, får du mulighed for at spare 50% i 1 år, hvis du bruger denne rabatkode (WEBSHOPGUIDE50%), når du kontakter os via kontaktformlen her. Men sssssshh! Det er vores lille hemmelighed.

Se vores hostingløsninger.

Vi håber, at du er blevet klogere på at komme igang med at lave din egen webshop. Har du brug for rådgivning, eller har du spørgsmål, som ikke blev besvaret i denne guide, er du meget velkommen til at skrive en kommentar herunder eller kontakte vores skarpe designere.

Rigtig god fornøjelse!

Inovium

Efterlad en kommentar