Efterhånden som folk tilbringer mere og mere tid online, er webdesignerens rolle blevet mere og mere afgørende.
Som webdesigner er det ens job at være på forkant med nye teknikker, teknologier og metoder der konstant dukker op i en umenneskelig hastighed. Derudover skal man som webdesigner drive sin virksomhed – dette inkludere bla. at finde kunder, projektstyring og ansættelse samt administrering af personale.
Uanset om du er en webdesigner eller et webbureau, er det vigtigt, at du kender til de aktuelle udfordringer og muligheder i webdesignbranchen.
Her vil vi dække nogle af de mest væsentlige webdesignstatistikker for 2020 fra Sitejet’s nye “State of Web Design“-undersøgelse for 2020 og frem.
Største udfordringer
Vi har allerede været inde på det – når det kommer til daglige udfordringer, er tilegnelsen af nye kunder langt den største.
Faktisk siger næsten halvdelen af webdesignerne, at de mere end noget andet aspekt af deres job har svært ved at finde nye kunder.
Den næstmest citerede udfordring var rentabilitet og prisfastsættelse af egne produkter. Dernæst kom svar såsom at følge med industristandarder der hele tiden opdateres (10%), tidsstyring (8%), vanskelige kunder (7%) og teamledelse (2%).
Ting webdesignere elsker
Når der blev spurgt ind til, hvad webdesignerne elskede mest ved at arbejde med webdesign, fokuseret et overraskende flertal på den kreative proces.
Selve processen i at bygge tiltalende og engarende websteder er det, der tiltrækker de fleste mennesker i branchen, og lader til at være en faktor, der holder dem motiverede år senere.
Ting webdesignere ikke elsker
Da webdesignerne blev spurgt om, hvad de ikke kan lide ved at arbejde med webdesign, var anskaffelse af kunder igen det mest almindelige svar. Dette blev fulgt op af knap en ud af fire webdesignere, der svaret, at styring af virksomheden er deres mindst foretrukne del af jobbet.
Disse resultater fortæller os – når det hele lægges sammen – at webdesignere har en tendens til at favoriserer de kreative dele af jobbet. Derimod er de tvunget til modvilligt at påtage sig ‘andre opgaver’, som marketing og virksomhedsstyring, for at kunne arbejde med det de virkelig elsker.
Hvor lang tid tager det at bygge en hjemmeside fra bunden?
I realiteten er tid enhver webdesigners mest væsentlige ‘produkt’. Og da mange udviser bekymring over rentabiliteten ved prisfastsættelse, er det interessant at analyserer, hvor mange timer det faktisk tager at bygge en hjemmeside med moderne værktøjer og teknologi.
Resultaterne giver en meget varieret respons. Mens 1 ud af 5 webdesignere svarer, at de typisk bygger hjemmesider på 10 timer eller mindre, fortæller 1 ud af 10, at de bruger 61 timer eller mere.
Flertallet (60%) af de adspurgte placerer sig imidlertid i mellemområdet mellem 11-20 timer (31%) og 21-40 timer (29%).
Hvor ofte opdaterer webdesignere deres kunders hjemmesider?
Som Leonardo da Vincis sagde, er “kunsten aldrig færdig – kun forladt.” Det er også tilfældet med fantastiske hjemmeside. Efter de timer der bliver investeret i opbygningen af en hjemmeside, er webdesigneren ofte nødt til at arbejde videre på nye kundeprojekter, markedsføring, kundekommunikation og generelt forsøge at holde øvrige kunders hjemmesider, friske og opdateret.
Faktisk svarer kun 11% af webdesignerne, at deres kunder har evnen til at opdatere deres egne hjemmesider, når de først er bygget.
Mht. spørgsmålet om hvorvidt de så rent faktisk opdatere deres kunders hjemmesider, varierer tallene igen meget. Mere end 7 ud af 10 webdesignere svarer, at det cirka sker kvartalsvis. Men det mest citerede svar (30%) hævder, at de typisk opdaterer deres kundesider månedligt.
Hvordan kommunikerer webdesignere med deres kunder?
For omkring 90% af webdesignerne er der en form løbende kundekommunikation og/eller samarbejde efter færddigørelsen af hjemmesiden. Hvordan fungerer det?
Undersøgelsen antyder, at langt størstedelen af kundekommunikation foregår via e-mail, som bruges af 96% af webdesignerne. 83% supplerer med telefon- eller videoopkald, mens tallene for SMS (29%), projektstyringssystemer (15%), filoverførselsværktøjer (15%) designplatforme (14%) og Slack (13%) ligger langt bagefter.
Da webdesignerne blev bedt om, at vælge den vigtigste kommunikationskanal, valgte omkring en trefjerdedel e-mail, efterfulgt af 16% der valgte telefon.
Kort sagt, det ser ud til, at der fortsat er et stort behov for email.
Hvordan får webdesignere nye kunder?
I sidste ende er erhvervelsen af nye kunder en stor udfordring, som et stort antal webdesignere understreger.
Det er derfor interessant at se på, hvilke kanaler de føler er mest effektive til at tilskaffe sig nye kunder.
Den primære kanal når det kommer til at finde nye kunder, lader til at være mund-til-mund-metoden, ifølge 71% af de adspurgte.
Andre foretrækker indholdsmarkedsføring og SEO (6%), sociale værktøjer som Facebook (3%) og LinkedIn (1%) og e-mail-marketing (4%) – men disse er procentvis meget små.
Hvordan surfer forbrugerne på nettet?
Sitejet-undersøgelsen quizede ikke kun webdesignerne om deres daglige arbejde. De bad også om den generelle webforbrugeres tanker og meninger.
Vi ved alle, at browsing via mobilen er en stor ting med trends som fx ‘mobile first’. Men interessant nok er rygterne og spekulationerne om computer-browsingens død meget overdrevet. Til spørgsmålet om hvordan forbrugerne hovedsageligt surfer på Internettet, fortalte over 70% af de adspurgte, at de hovedsageligt surfer på deres computer.
Selvfølgelig er det ikke ensbetydende med, at de ikke også surfer på mobilen – men med så stor en procentdel, der hovedsageligt bruger deres computer, er det vigtigt at ikke lægge alle sine æg i én kurv.
Betydningen af brugervenlighed…
Brugervenlighed er et af de helt store stikord i moderne webdesign, og det er ikke overraskende, at det ser ud til at have en så stor effekt på brugerne. Dette gælder hovedsageligt designkvalitet, hastighed og at hjemmesiden fungerer på alle enheder.
Vi fandt ud, at:
- 93% har forladt en hjemmeside, fordi den ikke vises korrekt på deres enhed.
- 90% har forladt en hjemmeside, fordi den var dårligt designet.
- 93% hopper fra, hvis en hjemmeside ikke indlæses hurtigt nok.
I sidste ende demonstrerer disse tal den kritiske betydning af brugervenlighed for enhver hjemmesides langsigtede succes.
Konklussion…
Så hvad har vi lært? Her er de vigtigste elementer:
- Webdesignere er ‘modvillige administratorer’, der elsker at skabe – meget mere end de elsker at styre og markedsføre deres forretning.
- Der er en enormt bred varians i, hvor meget arbejde der er involveret i at oprette og styre hjemmesider. Der kan være flere årsager til, hvorfor nogle webdesignere bruger meget længere tid end andre. Men dette kan delvist også forklare, hvorfor omkring en fjerdedel af webdesignere kæmper med rentabilitet og prisfastsættelse.
- E-mail, påtrods af alle dets fejl, er stadig den dominerende kommunikationskanal, der bruges af webdesignere, når de kommunikerer med deres kunder.
- Computer-browsing er langt fra død, da en stor del af online-befolkningen vælger at surfe på computer fremfor mobil eller tablet.
- Tolerancen for grimme designs, langsomme loadingtider og hjemmesider der ikke er responsive, er lavere end nogensinde. Mere end 9 ud af 10 personer indrømmer, at de ikke vil ‘hænge ud’ på en hjemmeside, der ikke efterlever disse kriterier.
WordPress quiz
Hvor meget ved du egentlig om WordPress? Test din viden i denne simple WordPress quiz.